De Grote Reis is een Daltonschool. Helen Parkhurst was een Amerikaanse pedagoge die aan de wieg stond van het Daltononderwijs. In 1920 heeft zij het Daltononderwijs ontwikkeld en vernoemd naar het plaatsje waar dat gebeurde: Dalton (Verenigde Staten). Zij wilde de opvoeding in samenhang brengen met de eisen die de maatschappij vraagt.

Iedere leerling is anders: er zijn tussen leerlingen grote verschillen in aanleg, tempo, concentratie en doorzettingsvermogen. Hierdoor is het niet realistisch om iedere leerling dezelfde instructie en dezelfde verwerking te geven. Wij organiseren ons onderwijs zo dat iedere leerling de instructie krijgt die hij of zij nodig heeft. Sommige leerlingen kunnen vrijwel direct met de stof aan de slag, anderen hebben juist in een kleinere groep extra uitleg nodig. Sommige leerlingen hebben de hele week nodig om de basisstof te kunnen verwerken, anderen houden tijd over.

Meerwaarde van Daltononderwijs
Zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerking, weten hoe je doelmatig kunt werken en het kunnen reflecteren op het eigen doen en laten, zijn in de maatschappij van groot belang. Op een Daltonschool wordt hier dagelijks aan gewerkt en is dit dus heel vanzelfsprekend voor de leerlingen. Onze leerlingen krijgen het vertrouwen dat zij taken zelfstandig kunnen uitvoeren. Hierdoor nemen zij hun eigen verantwoordelijkheid; gaan zij zelf op zoek naar oplossingen. En dat is niet alleen belangrijk op school, maar ook daarbuiten.