De aanpak in groep 1 en 2 verschilt van de andere groepen. Het uitgangspunt is: een kleuter moet kleuter kunnen zijn. Zij leren vooral spelenderwijs.
Op De Grote Reis bieden we de kinderen een veilige omgeving, waarin zij worden uitgedaagd om zich breed te ontwikkelen via één groot speelleer-avontuur. Samen spelend leren op De Grote Reis betekent veel ruimte en tijd voor spelen en ontdekken. Binnen betekenisvolle spelsituaties en met passende  speelleermaterialen bieden wij kinderen de kans om ervaring op te doen, te herhalen en te verdiepen. Op deze wijze kunnen kinderen ervaringen en leermomenten stapelen, zodat de opgedane kennis en ervaring goed kan beklijven. Om het principe van stapelen van ervaringen en leermomenten optimaal te benutten, werken we met thema’s die gedurende een aantal weken centraal staan in de groepen.
De dag in groep 1-2 bestaat uit een inloop met gerichte speelwerkactiviteiten, een kort gezamenlijk kringmoment, speelwerktijd inclusief speelwerken in kleine groepjes, eet- en drinkmomenten en activiteiten op het plein en/of in het speellokaal.

Door samen te spelen, elkaar te helpen en met elkaar rekening te houden wordt de sociale en de emotionele ontwikkeling gestimuleerd. Dagelijks kunnen de kinderen met het keuzebord kiezen welke activiteiten ze die dag willen doen. De volgende activiteiten worden aangeboden: spelactiviteiten zoals rollenspel, constructieve activiteiten zoals bouwen, gespreksactiviteiten (bijvoorbeeld taalspelletjes), lees- en schrijfactiviteiten (bijvoorbeeld de lettermuur), creatieve activiteiten (bijvoorbeeld verven) en reken- en wiskundeactiviteiten (bijvoorbeeld meten).