In groep 7 wordt op basis van de CITO-toetsen, de methodetoetsen, de werkhouding en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling een voorlopig advies uitgebracht. Dit voorlopig advies geeft aan welke vorm van voortgezet onderwijs op dat moment het meest geschikt lijkt voor de leerling. Op basis van deze informatie kunnen ouders en leerlingen zich gaan oriënteren op verschillende voortgezet onderwijsscholen.

Van sommige leerlingen vermoeden wij dat de leerachterstand zo groot is dat zij in het voortgezet onderwijs extra ondersteuning nodig hebben. Die leerlingen melden we in overleg met ouders aan voor Leerweg Ondersteunend Onderwijs (LWOO). Een externe instantie toetst de leerling. Meestal zijn de groepen met LWOO-leerlingen kleiner waardoor de leerlingen meer aandacht krijgen.

In groep 8 geeft onze school op het onderwijskundig rapport een definitief advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies is gebaseerd op de resultaten van ons leerlingvolgsysteem, de CITO-toetsen en de werkhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Met het advies van de school kunnen ouders hun kind aanmelden bij een school voor voortgezet onderwijs. Tijdens de algemene ouderavond aan het begin van het schooljaar hoort u welke mogelijkheden er zijn. In april maken de kinderen de landelijke CITO-eindtoets. Op basis van de uitslag kan het advies zo nodig naar boven bijgesteld worden. Heeft de leerling de toets onverwacht minder goed gemaakt, dan blijft het advies onveranderd.