Hoe werken wij?

a. Werken volgens een plan (Handelingsgericht Werken - HGW)

·      De school werkt op een planmatige manier, volgens HGW.

·      Overleggen met specialisten (zoals SOT en HIA) en ouders worden goed voorbereid, uitgevoerd en daarna besproken.

b. Samenwerken

·      De school doet actief mee aan netwerken van het samenwerkingsverband RiBA.

·      Leraren werken samen met ouders, wijkteam en andere hulpverleners. Ouders zijn altijd betrokken bij gesprekken over hun kind.

·      Leerlingen worden zo veel mogelijk betrokken bij het bedenken van doelen en oplossingen. Vanaf augustus 2025 hebben zij officieel het recht om gehoord te worden.

·      Specialisten worden betrokken bij overleggen zoals SOT en HIA.

·      De school werkt samen met andere scholen en de gemeente. De samenwerking op de Campus wordt uitgebreid.

c. Beleid

·      De school legt duidelijk uit hoe de ondersteuning geregeld is. Dit staat in de schoolgids, het zorgplan en andere documenten.

·      Er is een duidelijk plan voor de basis- en extra ondersteuning.

·      De school werkt aan steeds inclusiever onderwijs.

·      De ontwikkeling van leerlingen wordt gevolgd via een systeem. Leerling in Beeld wordt gebruikt in groep 3 t/m 8. Vanaf 2025-2026 gebruiken groep 1 en2 ‘Mijn Kleutergroep’.

·      Op basis van deze gegevens wordt het onderwijs aangepast.

·      De school zorgt dat leraren zich kunnen blijven ontwikkelen.

·      Er is genoeg kennis in huis om leraren goed te ondersteunen.

Aanmelding van nieuwe leerlingen

·      Bij aanmelding vraagt de school naar de ontwikkeling van de leerling.

·      De school volgt de zorgplicht bij aanmeldingen.

·      Als een leerling overstapt, is er overleg tussen de oude en nieuweschool (volgens de privacyregels).

·      De school bekijkt wat een leerling nodig heeft en bespreekt dat met ouders.

·      Bij verhuizing of doorstroom volgen we de landelijke afspraken.

·      Na 6 weken is er een gesprek met ouders van nieuwe leerlingen.

·      De school kijkt niet alleen naar het aantal leerlingen per klas, maar ook naar hoeveel zorg elke groep nodig heeft.

Regels en wetten

·      De school gebruikt de meldcode bij zorgen over huiselijk geweld of kindermishandeling.

·      Signalen worden gedeeld via SISA (een verwijsindex).

·      De school heeft een plan voor sociale veiligheid (tegen pesten).

·      Er is kennis over regels rond aangepaste schooltijd (bijv. bij ziekte).

·      Er is kennis over onderwijs op andere plekken (zoals bij symbiose).

 

Basisondersteuning

De school biedthulp binnen de klas op het gebied van:

·      Lezen en spelling (bijv. bij dyslexie)

·      Mondelinge taal (bijv. bij een taalachterstand)

·      Rekenen (bijv. bij dyscalculie)

·      Verschillen in leren (bijv. bij hoogbegaafdheid)

Beleid

·      Leraren krijgen scholing en hulp bij deze thema’s.

·      De school werkt met landelijke protocollen zoals ERWD en het dyslexieprotocol.

·      Er is beleid voor het herkennen en helpen van leerlingen die extra hulpnodig hebben.

Expertise en ondersteuning

·      Leraren herkennen problemen en vragen hulp waar nodig.

·      Er zijn specialisten die meedenken over de aanpak.

·      De school heeft:

o   Een goede leeromgeving voor taal.

o   Extra oefening voor lezen en spelling.

o   Een systeem om de ontwikkeling van leerlingengoed te volgen.

o   Goede samenwerking met externe hulp bij ernstige dyslexie.

o   Middelen om onderwijs aan te passen aan de leerling.

o   Hulp bij rekenen volgens verschillende fases(groen, geel, oranje).

o   Differentiatie op minimaal 3 niveaus in de klas.

o   Oplossingen voor leerlingen die onder hun niveau presteren.

 

Gedrag,sociaal-emotionele ontwikkeling en taakgedrag

·      De school gebruikt een aanpak die past bij de daltonprincipes.

·      Leraren krijgen hulp van een specialist bij gedragsvragen.

·      De school gebruikt een systeem om gedrag en gevoel te volgen.

·      Er is een aanspreekpunt voor leerlingen en ouders bij pesten.

·      Er worden duidelijke gedragsregels gehanteerd en leraren zijn een goedvoorbeeld.

 

Fysiekeontwikkeling en medische ondersteuning

·      De school heeft een protocol voor medische handelingen.

·      Leraren mogen alleen medische handelingen doen als zij dat willen enouders toestemming geven.

·      Er zijn afspraken over medicijnen en medische zorg.

·      De school blijft in contact met langdurig zieke leerlingen.

·      De school is toegankelijk voor leerlingen met een beperking(rolstoeltoegankelijk, aangepaste wc, lift).

 

Extra ondersteuning (zorgniveau 3)

·      Leerlingen die extra hulp nodig hebben krijgen een ontwikkelingsplan(OPP).

·      Ouders en leerlingen praten mee over dit plan.

·      Er zijn 2 keer per jaar kindgesprekken over wat de leerling nodig heeft.

·      De leerlingenraad geeft ook feedback op het onderwijs.

·      Specialisten helpen bij het plannen en uitvoeren van extra ondersteuning(1 uur per week).

Domeinen en aanwezige expertise:

Domein

Specialist

Hulpvorm

Lezen

Leesspecialist

Programma BOUW, 4x per week

Rekenen

Rekenspecialist

Rekenroute/WIG5, elke dag

Taal en spelling

Taalcoördinator

Taaljacht

Gedrag

Gedragsspecialist, IB

Plan op maat

Hoogbegaafdheid (HB)

HB-specialist, IB

Plusklas, passend aanbod

Fysiekevoorzieningen aanwezig op school:

·      Rolstoeltoegankelijk: ja

·      Invalidetoilet: ja

·      Lift: ja

·      Verzorgingsruimte: gedeeltelijk

·      Gespreksruimte, time-out ruimte en therapieruimte: ja

·      Voorzieningen voor slechthorenden/blinden: nog niet, maar kan geregeldworden

Aanvullendeondersteuning via samenwerkingsverband (SVW RiBA)

·      Bij sociaal-emotionele problemen wordt er hulp ingezet in overleg metouders en externe hulpverleners.

·      Ook bij gedrag of werkhouding wordt maatwerk geboden via SVW.

·      Voor motorische en lichamelijke hulp wordt samengewerkt met ouders en hulpverleners.

·      Voor medische handelingen zijn er duidelijke afspraken met ouders en deskundigen.

Specialisten verbonden aan de school

Een overzicht van aanwezige specialisten (zoals leesspecialist, gedragsspecialist,fysiotherapeut, IB’er, enz.) staat in het plan.

 

Hoorrecht

Leerlingen worden betrokken bij hun eigenontwikkelingsperspectief. De school gaat net de leerling in gesprek op een manier die past bij de leeftijd, rijpheid en mogelijkheden van de leerling. De bedoeling van het gesprek is om de ontwikkeling van de leerling in het algemeen te bespreken en op basis daarvan samen tot de nodige ondersteuning te komen.

Tot slot

·      De school kijkt goed naar wat elke leerling nodig heeft.

·      De veiligheid van leerlingen en medewerkers staat voorop.

·      Als een leerling meer hulp nodig heeft dan de school kan bieden, wordt in overleg met ouders en het samenwerkingsverband gekeken naar een andere plek,bijvoorbeeld speciaal onderwijs.