Onze school streeft ernaar een veilige, respectvolle en stimulerende leeromgeving te bieden voor alle leerlingen. Om dit te waarborgen, hebben we een gedragsbeleid ontwikkeld dat gericht is op het bevorderen van positief gedrag. In uitzonderlijke gevallen kan het nodig zijn om maatregelen te treffen bij ernstig of herhaaldelijk ongewenst gedrag. Schorsing wordt hierbij slechts als laatste redmiddel toegepast.

Redenen voor Schorsing

Schorsing kan plaatsvinden bij:

  • Fysiek geweld: Het veroorzaken van letsel door slaan, schoppen of ander fysiek agressief gedrag.
  • Intimidatie  en pesten: Herhaaldelijk pesten, intimideren of bedreigen van medeleerlingen of personeel.
  • Bedreigingen: Het uiten van verbale of fysieke bedreigingen richting anderen binnen de  school.
  • Vernieling van eigendommen: Het opzettelijk beschadigen of vernielen van schoolmaterialen of eigendommen van anderen.
  • Drugs- of alcoholgebruik: Het gebruik of bezit van illegale middelen op het schoolterrein.
  • Discriminatie  en racisme: Gedrag dat gericht is op discriminatie, racisme of andere vormen van haatzaaien.
  • Herhaaldelijke verstoring van de orde: Aanhoudend ongehoorzaam gedrag of het verstoren van de lesomgeving, ondanks eerdere waarschuwingen en     interventies.
  • Opleggen  van gevaar aan anderen: Gedrag dat de veiligheid of het welzijn van anderen bedreigt.

Doel van Schorsing

Schorsing heeft als doel:

  • De leerling te laten reflecteren op zijn of haar gedrag.
  • De schoolgemeenschap te beschermen en te zorgen voor een veilige leeromgeving.
  • De leerling en ouders bewust te maken van de ernst van het gedrag en de mogelijke gevolgen.

 

Procedure bij Schorsing

Wanneer schorsing noodzakelijk wordt, wordt de leerling eerst gehoord en volgt er een gesprek met de ouders. De duur van de schorsing wordt bepaald op basis van de ernst van het incident. Gedurende de schorsing kan er samen met de ouders en andere betrokkenen gewerkt worden aan een plan om het gedrag van de leerling te verbeteren.

Bij terugkeer op school zal er een gesprek plaatsvinden met de leerling om de voorwaarden voor de voortzetting van het onderwijs vast testellen en te zorgen voor een succesvolle re-integratie in de schoolgemeenschap.

Herstel en Begeleiding

Na een schorsing kan er, afhankelijk van de situatie, extrabegeleiding of ondersteuning worden aangeboden aan de leerling, bijvoorbeeld door middel van een gedragsplan of externe hulpverlening.

 

In uitzonderlijke situaties, wanneer het geven van onderwijs aan een leerling niet meer mogelijk is, dan kan deze leerling voor een beperkte periode worden geschorst en eventueel van school worden verwijderd. In de Wet op het Basisonderwijs staan daarover nadere voorschriften.