De school is een onderdeel van de samenleving. Op De Grote Reis bereiden wij kinderen zo goed mogelijk voor op de samenleving en op hun toekomst. Een leerling bij ons op school kent zichzelf, durft keuzes te maken en mag zichzelf zijn. De leerling wordt gezien door de leerkracht en samen gaan zij het gesprek aan. Door een positief zelfbeeld en een goede groepssfeer kan de leerling tot leren komen.
Samenwerken met klasgenoten, elkaars talenten kennen en een stuk verantwoordelijkheid voor jezelf en de omgeving dragen staan centraal in de klas. Daarmee zetten de leerlingen de eerste stappen richting een toekomst die creativiteit, flexibiliteit en ondernemerschap vraagt en waarbij ze moeten samenwerken en om kunnen gaan met veranderende omstandigheden.
- We bereiken dit door het realiseren van de volgende doelen:
- De leerkracht kent de talenten van de leerlingen en maakt er actief gebruik van;
- De leerkracht wekt de nieuwsgierigheid van de leerling en geeft vertrouwen door leerlingen te laten ontdekken, spelen, verschillende intelligenties aan te spreken en door te variëren in werkvormen. Met deze aanpak leren wij kinderen kennis toe te passen, verbanden te leggen en zich breed te ontwikkelen.
Het kind staat in ons onderwijs centraal. Wij vinden het belangrijk dat kinderen weten wat ze willen leren. Wij geven hier ruimte voor en stimuleren dit door dingen te bespreken en te evalueren met kinderen. We observeren, coachen en sturen waar nodig bij. Van betekenisvol thematisch spel in groep 1-2 tot een leerling die klaar is voor zijn of haar volgende stap: de overstap naar het voortgezet onderwijs.